Ďnes, kdy se pohříchu zdá, že divadÍo se nadobro zřeklo svého národně kulturního poslání a kdy jeho nákladné i neúčinné slohové a neslohové pokusy nemají vůbec souvislosti s duchovním životem národního celku, sotva chápeme, jak k němu vzhlíželo třetí a čtvrté pokolení buditelské, generace Klicperova a Tyla a po ní Smetanova a N erudova. Bylo právě jejich přínosem k národní organisaci obrozenské, že objevily lidovou a buditelskou moc divadla, že chtěly národu vrátit zemské jeviště pražské a zahrnouti do divadelní síti všecek venkov. .. úsilí to se podařilo, i když velké umělecké činy, posvěcující tuto obroditelskou snahu, se dostavily vlastně jen v oblasti hudební. V dramatě byl k nim na nejsprávnější cestě právě jen Tyl, tušící nejednou netoliko teoreticky, ale živým tvořením, jaká by měla asi býti česká hra lidová, ano, národní. Ale právě obět, kterou jako ochotník i herec z povolání, pražský režisér českých her i vůdce potulné družiny na venkově, přinesl svému organisačnímu snu, značila zároveň podlomení jeho básnického rozvoje, ano, předčasné zničení jeho mladého ještě života. Umělecky dlužno této sebevražedné oběti litovati. Za to tam, kde se eticky hodnotí, čím kdo přispěl svému národu, jest tato obět chudého kejklíře jedním z titulů jeho čelného místa v národním obrození. Jest ještě něčím více: podnětem k zahanbujícímu srovnání, čím byla služba národu 69