stoupivší právě ze svěžích vod prostonárodní tradice. Kde byl Tyl skutečným básníkem - a myslím, že mu to soudná budoucnost přiřkne jenom pro obor tvorby divadelní - byl jím právě silou této lidovosti, projevující se buď schopností pozorovatelskou anebo báchorkovou hrou obraznosti: památná trojice postav z nejpopulárnější hry Tylovy »8trakonického dudáka«, Švanda, Dorotka, Rosava, ukazuje, kde byl nejšťastnější pramen Tylovy inspirace. A z nejhlubších vrstev této české lidovosti vytryskla v požehnaném okamžiku i Tylova píseň, která sama mu zaručuje nesmrtelnost; nepřijalť pouhou nezaslouženou náhodou národ a stát za svou hymnu obě slohy, kde obrozenská koncepce vlasti jest zmelodisována a prohřáta lidovou citovostí. Byl-Ii kdo spisovatelem českého vlasteneckého demokratismu, jak se vyhranil kolem roku 1848, byl jím Tyl, pravý syn své doby a připravovatellepších dob příštích. Lidovost nebyla však Tylovi pouhým darem a v}Tsadou, nýbrž především programem životní práce. Konal ji soustavně a nezištně jako spisovatel a redaktor, politický a lidovýchovný novinář a pořadatel vlasteneckých zábav, ale hlavně jako neúnavný organisátor a pracovník divadelní, v němž zároveň uctíváme sta a tisíce zapomenutých a bezejmenných herců a ochotníků, zúčastnivších se svým podílem národního obrození. 68