1{ara. Vnitřní jednoty, jíž by byl básník došel, leda kdyby byl minulost hodnotil také myšlenkově a ne pouze dějově, nedosaženo nikde, a jenom přísný, poněkud suchý duch gotiky rytířské a církevní, důsledně trestající vinu a přivádějící kajícníka k milosti, mění sled historických anekdot v pásmo poněkud souvislé, v němž se střídá živel nábožensk)T se živlem politickým Iženská něha se zbrojně rytířskou mužnosťí. Málokdy se tu setkáváme s opravdovým epikem, jemuž by vypravování samo bylo rozkoší a v němž by stud.ium dějin povzbuzovalo fabulační vynalézavost; tento kronikář refert relata. Spíše oslovuje nás naléhavě elegik, aby si podumal, požaloval, potesknil nad hroby, nad mrtvými rody, nad. ssutinami, leč jak slabošské to tesknění proti prudké dumě máchovské, která zatíná pě8ti a skřípe zuby! Nejčastěji však přihlašuje se ke slovu tendenční vlastenecký romantik, jemuž minulost jest útočištěm pro vzkazy a poslání, censurou nedovolené, pokud by měly přítomnostní příchut; hle, národe, dnes bezmocný a nestatečný, měl jsi svá lidová knížata a mocné krále, svůj veliký a spravedlivý stát a v něm původní vzdělanost, zvláště kulturu básnickou, cítil ses jako část širokéhú slovanského celku a požíval jsi v cizině vážnosti; zamysli se a nezoufej! Tyto lekce II úvahy byly vším spíše než poesií a nemají tudíž býti jako poesie souzeny; jsou spíše 54