na př. nejznámější z nich »Posledního Orebitu« nebo »Hlatipisce« vedle současné dějepravné prósy Klicperovy, Markovy, Chocholouškovy ITylovy, podivíme se až Vocelovým schopnostem v genru, jenž v celku ležel stranou jeho výyojové cesty. Sahal po historických látkách, které i v budoucnosti osvědčily netoliko přitažlivost, ale i mnoho interpretačních možností pro naše dějepravné povídkáře; vybíral děje a situace zadrhující v složitý uzel několikeré pásmo kulturní; osvědčoval schopnost pro náladovou malbu kra· jin, interiuerů, výjevů; posunoval smělou rukoldo popředí velké postavy, z nichž každá byla problémem dějinného dušezpytu. Opravdu, tento vyprávěč mohl býti ze všeho spíše viněn než z chudoby; naopak vytýkal bych mu spíše přílišné bohatství, k jehož zvládnutí si nedopřával klidu, ani sám neměl dostatek tvůrčích sil. Ale není to ještě Vocel ani z »Přemyslovcl1« ani z »Labyrintu slávy«, ježto doposud povídková archeologie jest soběstačná, a z minulosti nevede most k přítomnosti; kdyby byl Vocel zobrazoval rytířské zápasy v starém Skotsku neb rozkvět věd ve vlašských městech,nebyl by mohl zachovati větší míru archaistického klidu - dobře vzdělaný a velmi názorný starožitník úplně umlčel prozatím vlasteneckého buditele. Ten, ještě před trvalým osobním návratem do vlasti, se přihlašuje »Přemyslovci« roku 1838,