smyslem náladovým. Jeho mladická osudová truchlohra »Harfa« jest právě jen školský příklad žalostného básnického druhu, vyvěrajícího z fatalistického přítmí bezradné pozdní romantiky a soustřeďujícího všecku volní mdlobu zpátečnické restaurace - forma jest dramlltická, ale všecek obsah a postup nedramatický. Vocel se nemůže vyrovnati našemu druhému tragikovi osudovému Fr. Turinskému, který dostal údě· lem lyri9ký tok řeči a ženský vděk v karakteristice, ale není ani v této prvotině bez zajímavosti. K přísnému pojetí odpovědnosti viny a trestu, kterému i později zůstal věren, přistupuje opravdu básnický dar úhrnného pohledu do pohanského pravěku českého, s jeho rodovými a rodinnými tragediemi vládčích plemen, s jeho prolínáním živlu slovanského a německého, s jeho časnými zápasy pohanství a křesťanství. Již tehdy Voce], sotva dvacetiletý, dobře cítil, kde leží tragická látka, a kde surovina dějinná volá po básnické ruce, ale jeho prostředky na to zdaleka nestačily; jmenovitě jeho řeč tvrdá a nevýrazná, často temná a násilná pozdila se značně za slovním pokladem školy jungmannovské. Vocelovy povídky dějepisné, které o deset let později vznikaly nejprve po německu a teprve po návratu spisovatelově do vlasti byly přeloženy do češtiny a to mluvou dosti výraznou a barvitou, stojí vysoko nad »Harfou«, a postavíme-li