pace. Ani ten ani onen nebyl básníkem nejvyššího posvěcení a žádoucí životnosti, kterou u obou pohřešoval se svým mužně kritickým protestem jejich společný kritik Karel Havlíček; Vocel trpěl přílišným intelektualismem přízvuku až učeneckého, Tyl se utápěl v nadměrné sentimentalitě takřka zženštilé - pevné obrysy života a :skutečnosti byť minulé, unikaly oběma, a skrovná obrazivost pedanta a snílka nevystačovala jim k umělecké tvorbě trvalé ceny. Budoucnosti nezůstalo po nich mnoho, a v rámci světového písemnictví ztrácejí se úplně; v dějinách národního obrození českého však má jak Vocel, tak ~ryl místo velmi čestné, jakožto dva spisovatelé, jimž slovesnost byla nejdražším a nejúspěšnějším prostředkem vlasteneckého apoštolátu. Vocelovo vlastní působení básnické, ohraničené třE-mi veršovan)Tmi knihami »Přemyslovci«, »Mečem a kalichem« a »Labyrintem slávy«, nezaujímá doby delší osmi let 1838-1846, ale dlouhá a vytrvalá průprava slovesná je přeclcházL ,Již dvacetiletý rodák a nadšenec kutnohorský, žijící duchem v kronikách a biblích se středověkou v)"zdobou a tělem mezi církevními a světskými památkami rozpadávající se a pustnoucí gotiky vladislavské, byl básníkem; neměl-li doposud vůbec osobitosti v)Tazové, vyznačoval se za to jako pravý epigon jemnou vnímavostí pro slohové odstíny svých vzorů a pečlivě pěštěným