kým důrazem a n~zornou zřetelností vyložil zde Palacký v duchu anglicko-německé estetiky romantické podstatný rozdíl mezi organickým tvořením básnickým, temenícím z citu a obraznosti a chovajícím v sobě jakousi božskou sílu a mezi slovesnou činností, která se řídí pravidly, vzory a mrtvými formami; ze shaftesburyovských podnětů a výmarských i jenských zásad vyvozuje zde pronikavý estetik své krasovědné názory. V okruh organické tvorby poetické zahrnuje i lidové písně s jejich nekonečnou živostí a rozmanitostí a Čelakovského označuje jako vlastníka jemného a čilého smyslu poetického, af prostonárodní slovanské písně vybírá nebo af tvoří z jejich ducha samostatně. »Ohlas písní ruských« nehodnotí jako nápodobu, nýbrž jako tvoření a jemně ukazuje, kterak v kroji a v duchu karakteristicky a správně ruském udeřil na čistou lidskost, na obecnou humanitu, na krásu božskou ukrytou v srdci člověkově. Důvtipným a pro čtenáře nabádav)Tm rozborem jednotlivých čísel »Ohlasu písní ruských«, jmenovitě »Ilji Volžanína« a >,Smrti Aleksandra«, dovozuje Palacký svůj povšechný, ven a ven příznivý kritický soud, k němuž budoucnost mohla sice dodati podrobnosti, nikoliv však myšlenky podstatné, a kde i celková karakteristika básnické osobnosti Čelakovského svědčí o veliké prozíravosti a vzácném daru kritické povahokresby.