jungmannovci st~1Í od začÚÍm v tuhém odporu k podnikům vlastenecké šlechty české a zvláště k musejní společnosti, obávajíce se, že vlastivědné úsilí v rámci státoprávně teritoriálním spíše ohrozí než podepře jejich romanticky procítěné snahy národně jazykové, a tuto jejich nedůvěru posílil plán dvojjazyčného časopisu musejního. Palacký, žák podezřelého jim Josefa Dobrovského a chráněnec domněle nespolehlivých hraběcích bratranců, Františka a Kašpara ze Šternberka, se jim jevil jako pomocník těchto panských snah, škodliv)-ch lidovému národovstvÍ českému a zvláště když se výhodným sňatkem povznesl do vrstvy zámožného, ale utrakvistického měšťanstva pražského, zdál se jiúl napolo odrodilcem. Tuto nedůvěru pražského spisovatelstva Palack)' sám pocítil, když jako redaktor musejního časopisu musil zápasiti s neochotou přispěvatelů, takže se řízení sborníku mínil hned v prvním roce vzdáti, ale časem překonal i tyto. nesnáze. Čelakovský tlumočí ve svých dopisech namnoze toto obecné mínění J ungmannovců a činí tak podle svého způsobu pichlavě, posměšně, zlovolně - náš první satirick)' epigramatik nezapírá ani zde své povahy. Jistě přistupovaly i složky osobní, tak významné při rozporu vyhraněných a různorodých individualit. SanguiIlik Čelakovsk)T byl právě výbušná povaha básnická, závislá nejen na rozmaru nálady, ale i na 39