v Anglii. Touto mluvou baroka, patetickou a přetíženou, libující si v kontrastech a v krajnostech, pěstující přepych slova i obvětí, vyjadřoval Komenský svůj smutek, svou zádumčivost, svůj stesk doživotní marnosti; zhusta obměňova· 10 literární baroko protestantovo motivy biblické, hlavně prorockých a žalmových knih Starého zákona, které hověly nejvíce bolesti výmluvné a pohybu vzrušenému. Mezi umělci a dušezkumci baroka katolického najde moderní čtenář nejednoho virtuosa kultu vlastního já, jenž i tehdy, když se snaží o to, aby sebe sama překonal a podřídil vyššímu jakémukoliv principu, výhradně se zaměstnává a vyčerpává službou vlastní osobnosti. Toho u Komenského není; naopak žasneme, do jaké míry jest protiindividualistou, nepřítelem sebezbožnění a sebepřeceňování, vychovatelem k nadosobním hodnotám. I svůj smutek pojímá skoro vý· hradně jako smutek národa a církve: pro ně, ne pro sebe hledá vykoupení a oproštěni ze zajetí té skličující melancholie. Takto se mu drama osobní mění na konec v proces typický. A zde o léčbě smutku, o hojení ze zádumčivosti, o protijedech stesku rozhoduje myslitel etický, spravující se přísně zásadami křesfanskými. Smutek jako každé životní zlo není mu než zkouškou, kterou nás Bůh vede k dokonalosti; jest na nás, abychom se ve zkoušce té osvědčili dosti silnými. 34