nouti svět rozumem vědecky vyškolen)'m a umělecky zjemnělým, se nesplnily. Ve střední Evropě a jmenovitě v Čechách nalezl kult bolesti i těžký smutek nevítanou stravu: třicetiletá válka přinesla nejen ztráty a zkázy majetku, moře krve a slzy, ukrutenství a zvířeckost, ale i rozechvěnou nedůvěru v mravní hodnoty a pochybování o spravedlnosti řídící národy. Jan Amos Komenský, poslední biskup Jednoty, prožíval zvláště bolestně český přízvuk smutku evropského; úzkost o národ, církev a jazyk doléhala na psance o nezelenající se holi poutnické. Melancholie jeho vyrůstala kořeny hluboko z vlastního jeho osudu: osiřel jako hoch, ovdověl a pozbyl dětí na samém začátku prvního manželství, jako kněz i učitel ztratil působiště, plamen války mu shltI statky hmotné i duševnÍ. Kdyby nebyl býval pevně věřícím křesťanem, byl by asi propadl nějaké formě ilusionistického nihilismu, ale ani při své víře ve smysl veškerého stvoření nedovedl se zhostiti zádumčivého pocitu stálého kolotání a mizení, mlh zvedajících se a klesajících, marnosti a nestálosti. Jeho smutek, sdílen)- s většinou současníků, byl podtržen osobně i národně, a Komenský se mu nedovedl ubrániti, ač nasazoval všecky síly svého intelektuálního optimismu, aby mlhu překonal paprskem jasného slunce a třeba že křesťanská vůle býti spasenu pro činorodé úsilí o dokonalost snažila