vou činností poznávací, nýbrž celou bytostí, která se stává tvůrčí za osudového nárazu; velký otřes lidské osobnosti znamená zpravidla u Kolllenského uvolnění daru obrazotvorného a zároveň kaskadické výmluvnosti - jsou to skoro předpoklady, jež jsme si uvykli nacházeti u velk~ch lyriků, jimž se Komenský přiblížil na dostřel v některých kusech pabásnění žalmového a v několika apostrofách svých nábožensko-politických poselství. S lyrikou mají osobní díla Jana Amose Komenského společné i to, že nesou s sebou svou náladu a ovzduší, velmi podobné barevné intonaci v~lto celkového ladění, neporozuměl vubec osohité k$'ch výtvorů malířských; kdo nepostřehne tohopovaze jejich. Tato nálada, toto ovzduší se u Komenského podstatně nemění; Ž'lsneme až, vidouce, že se v této věci valně od sebe neliší knihy, jimiž mladý muž teprve tušil svůj osud, od projevů starce, který vypil kalich života a hořkosti na" dno. Ano, všecky ty články dlouhého řetězce vývojového jsou u Komenského sjednoceny společnou životní notou, zvláštním smutkem napolo osobním napolo dobov~Tm, kter)' jako mlha za podzimního jitra nad městem prosycoval vnitřní svět Jana Amosa Komenského. Ne pouze jeho samého. J eť Komenský u nás v čechách největší a snad také jediný mluvčí těžké oné zádumčivosti, které v sedmnáctém věku propadli