Oč lépe daří se s poznáváním lidské a spisovatelské osobnosti Jana Amosa Komenského nám, jeho krajanům, kteří můžeme čítati v jeho spisích českSTch slohově mnohem bezprostřednějších a poskytujících velmi živý a pravdivý obraz jeho povahy. Již Palacký se dal okouzliti vnadou a půvabem jeho českého spisování a byl tím uveden na správnou cestu úsudku o vnitřní individualitě svého největšího krajana; nám sluší ubírati se drahou, kterou Pahcký nám byl ukázal. Oddejme se jen prudkému vzrušení dialogu »Truchlivý«, kde spory křesťanské duše jsou vystupňovány až k bouřné dramatičnosti; nebo zahloubejme se do »Labyrintu světa a ráje srdce«, alegorického to románu lidské marnosti, v němž krok co krok mudřec laskavé ironie a lidumilné povýšenosti doprovází pronikavého znalce pozemské komedie; nebo sledujme soustředěný dušezpyt »Hlubiny bezpečnosti«; naslouchejme chmurné elegii, kvílící z »Kšaftu umírající matky Jednoty bratrské«, a nastavme srdce zimllímu slunci napojenému teskně odevzdaným úsměvem starcovým v »Smutném hlasu zaplašeného pastýře« - vždy se nás zmocní silný dojem, jaký vychází právě jen z děl velkých spisovatelských individualit. Kromě živé názornc.sti a překypující obrazivosti jest to především prudkost, ano, útočnost prožitku, co z Komenského činí básníka: nedobývá si světa pouhS'm intelektem a střízli-