se jich v ničem nedotkl třetí tvůrce básnické t:r:a dice české, Mácha ~ Vyrovnávali se s ním oba, Vrchlický na podiv zdrželivě, Svatopluk Čech v oddané příchylnosti, a oba po svém odpovídali njeho metafysické úzkosti, klenouce přes jejich temné vody sebedůvěřivé mosty optimistického idealismu. Mnoho u obou vysvětluje tedy jejich uvědomělý poměr k básnické tradici domácí, který je oba posiloval, ač se zběžnému pohledu jeví Sv. Čech naplnitelem tradice, kdežto Vrchlický rušitelem jejím. A přece tento vztah ani zdaleka nevykládá jich cel)'ch, jako vůbec tradičnost jest spíše jen pomůckou než jádrem osobnosti tvůrčí. Více než domácí předchůdci působili na Vrchlického jeho cizí, hlavně románští učitelé, a také Sv. Čech nebyl by dospěl ke své syntése Kollára a Máchy bez přispění německých, ruských a polských básníků. Toto všecko však pomáhalo jim oběina uvolniti a vysloviti své osobité já, jehož organisace vycházela u čecha z národně polititické, u Vrchlického z estetické koncepce života a básnického poslání. N eníť a nesmí býti tradice ničím více než cestou k sobě samému, než zárukou bezpečnosti, než ukazatelem vnitřní jistoty; ale kolik jest vedle ní cest a pomůcek k témuž cíli! Ze tří základních principů slohové tradice české - a mluvím dnes jenom o této, nechávaje tradi 22