vaje sotva hádati, jak by byl na ně s~m odpověděl. Takto již v době, kdy ještě žil Jingmann, ano, kdy mezi živé byl počítán ještě básník Vznešenosti přírody, vytvořeny byly troje základy pro trojí různou básnickou tradici, jež odtud trvá vedle sebe, jako trvají Jungmannovy kritické zásady národního písemnictví. Na čas se zdálo, že rétorický princip Kollárův hyne nadobro s předpokladem klasicismu, který se přežil, ale působením Jar. Vrchlického za nových vlivů francouzských a netušenou dosud kulturou smyslů a zvláště zraku ožívá řečnický slohový princip OpAt, dochází také u Sv. Čecha a El. Krásnohorské pozoruhodné obměny a skoro u všech svádí dramatický zápas s protilehlou zásadou výraznosti a hudebnosti, kterou lze odvoditi právě z Čelakovského. Kollár, duch monumentální jednostrannosti, neznal než svůj princip rétorický a mínil jím vždy a všude vystačiti - jeho omyly jsou dosud stejně poučny pro tvořícího básníka jako jeho výboje, většinou přehlížené. Vrchlický i Čech, oba spisovatelé bohatšího literárního vzdělání a složitější umělecké orientace, kteří ostatně měli !lvého Kollára v malíčku, považovali vÝhradnost tohoto principu za jednostrannost, které se bránili, pokoušejíce se i o tvoření v duchu hudebnosti pro Čecha skoro vždy nedosažitelné, u Vrchlického občas šťastně vítězící. Ale což 21