7,e za jeho života a namnoze i za jeho auspicií vznikla uměleckým tvořením básnická tradice česká, v níž se, ač to zní paradoxně, pokračuje doposud. Postavíme-li podle sebe velká protichůdná jména, Kollár a Čelakovský, vidíme, že tu byla současně tradice dvojí; možno dokonce mluvit o tradici trojnásobné, uvážíme-li, že život i dílo K. H. Máchy spadají také do doby Jung~ mannova púsobení a auktority obecně uznávané. Rozdíl mezi Kollárem a Čelakovským jest tak zá8adní a pronikavý, že možno jej určiti a vyložiti několikerým zpúsobem. Není to ještě jenom etnický a mesologický rozdíl mezi východem a západem kmene československého, který se ostatněještč za jejich. doby stupňoval až v národně kulturní roztržku. Mnoho vykládá různost náboženského vyznání a náboženské vzdělanosti: Kollár protestant, vychovaný biblí a kÍízáním, vyzbrojený vědomím spojitosti s českou reformací a podporovaný studiemi na evangelické universitě v Německu, Čelakovský katolík z venkova, který se již nepamatuje na svou minulost nekatolickou, při vší opravdově náboženské oddanosti duch světský, ne bez rokokové kultury, příznačné pro poddanský venkov český. Nás zde zajímají méně tyto podmínky, než jejich důsledky pro slovesné umění obou. Kollár, který v sobě nikdy nezapřel prúpravu a východisko klasicismu, ustavil u nás řečnický princip v básnictví, těžkou a 19