to však s národem nesporné jazykové jednoty, státoprávního vědomí, ano, i patrné pýchy na velice vzdálenou minulost, ale běda, s národem, kterému nadobro chybělo živé vědomí myšlenkové a slovesné spojitosti s generacemi předchozími. Sem tam - na západě - prokmitla myšlenka vzpomínky na národně náboženský obsah češství, který pokusili se vypěstovati první katoličtí buditelé pobělohorští; sem tam - na východě pociťovala se v evangelických vrstvách spojitost nového úsilí se starým odkazem bratrské reformace, která měla odedávna vedle náboženského jádra i složky humanistické a národní. O nosnosti a poměru této dvojí, docela protichůdné tradice, která při své ideové závažnosti byla celkem bez literárního významu, vedou se, jak známo, ostré spory a to na obou stranách se značným zaujetím apriorním, protože se však vlastně netýkají tradice slovesné, nýbrž myšlenkové, netřeba se zde do nich pouštěti. Jisto jest, že první vůdcové našeho obrození, kteří v duchu osvícenském byli velice. skeptičtí a nehistoričtí, nenavazovali vědomě aniitradici balbínovskou, ani na tradici českobratrskou, i když sami čerpali důvody pro své výmluvné obrazy jazyka o národnosti z Dissertatio apologetica a když učili se správné mateřštině z Kralické bible, s níž však stavěli na stejný stupeň důležitosti spisy veleslavínské, obsahově neb dokonce ná 16