zrodu básnického díla zná spisovatel tradicionalista ještě jiu)· její podíl. rro tehdy, když přistupuje s napětím vší své umělecké inteligence a se snahou využíti všech prostředkú technických a kritických k tuhé práci komposiční. Čeho by nevyužil z pomůcek se mu nabízejících' Jak by mohl odmítnouti posilující soutěž se staršími dělníky na téže látce, téže myšlence, témže problému slohovém , Jejich zkušenost, ale i jejich ztroskotání jeRt také jeho statkem, dráha jimi uražená nemusí býti v jeho novém experimentování probíhána po druhé, cíle jimi vytčené, ale nedosažené jsou etapami také jeho letu. Byla-li v prvém stadiu tradice složkou podvědomé inspirace, stává se nyní předmětem uvědomělého studia a rozvážného zkoumání, kde spisovatel vstupuje odnaně a trpělivě do školy svých předchůdců a předku, spojených s ním nikoliv poutem autority, nýbrž svazkem vnitřního ~příznění a pokrevní 8oumiležitosti. Ale zde i onde zůstává tradice svobodným rozhodnutím osobní volby a není snad tlakem autoritativního předpisu. Spisovatel se k ní přimyká s důvěrou, že s ní a skrze ni poroste, aniž se musí obávati, že hude jí ohmezován ve svém přirozeném vývoji. Zařaditi sebe neznamená zříci se sebe; pochod v četě byť neviditelné neztěžuje, nýbrž usnadňuje chůzi; mrtví se nezjevují, aby pili naši krev, nýbrž aby nám podali ruce ke spojení v řetězec pomocného bratrství.