zásadami i dÚem sociální humanÍsmus a světoobčanské evropanství svých bezprostředních předchůdců z generace nerudovské a hálkovské, ale zato přilnuli tím opravdověji k vlasteneckým romantikům předbřeznovým i s jejich národně obrannou a slovansky propagační tendencí, jíž dodali také politicky občanského zbarvení v duchu roku 1848. Toto přiznání se k souvislosti s dědy, toto rozhodnutí pokračovati tam, kde přestali oni, tato radost z posily poskytované jejich příkladem, nejsou ještě skutečným tradicionalismem, nýbrž toliko průpravným náběhem k němu. Pravý tradicionalismus počíná se teprve tam, kde si uvědomujeme, že za námi se svým odkazem a se svou němou a přece výmluvnou ochotou kdykoliv přispěti v nesnázích a zmatcích stojí celá řada dědovských pokolení, s námi zpřízněných a sourodých, a kde jsme kdykoliv hotovi uchýliti se k nim o radu a o pomoc, zakolísáme-li sami neb chopíme-li se problému či tématu, kterým se oni zah)"vali. Poslední vrstvy těchto generací mizí zcela v mlhúch dějin, kam sahá sice naše vědění, nikoliv však povědomí spojitosti, která se neza· kládá jenom na jednotě krve, nýbrž na společenství duchových zájmů. Není národa, jehož příslušníci by se nemohli opříti o pevnou hradbu složenou z generací předkú, vždyť právě toto podvědomí jednoty jest hlavním tématem národní ce-