1idé promÍjejí mně dosti shovívavě tyto slablistky mého povolání více méně obecně prospěšného. Méně dobromyslní bližní ukazují k povážlivějším zdrojům tradicionalismu a to nejenom mého. Postřehli, že skoro všichni tradicionalisté jsou zapřisáhlými konservativci, a že poukazy k minulosti zpravidla brzdí pokrok, podle jejich vlastního názoru upřilišený. Soustavné a uvědomělé rozpomínání se na včerejšek, na jeho poučky i výstrahy, zpomaluje požívání a užívání dneška, který chce b),ti vnímán a stravován v prudkém svém rytmu ... nestrojí tradicionalismus dokonce úklady naší době, která se cítí proto tak silnou, že nemá a nechce ani míti paměti 7 Opravdu se zdá, že ti, kdož stojí na straně mládí a zdraví, prudké činorodosti a přímočarého dobyvatelství, nikdy nepůjdou s tradicí, jak ukázal ostatně již N ietzsche v druhé své Nečasové, třebaže již on bystře odlišil cit1ivůstkářské antikvářství od tradicionalismu, jenž jest pomocníkem a vychovatelem života. Nemíním konečně popříti ani okolnosti, že dobami pro vznik a vzrůst tradicionalismu nejplodnějšími bývají právě periody osobních a hromadných otřesů, kdy jednotlivec neb "lpolečnost pozbyli sami v sobě rovnováh)) a proto se v minulosti ohlížejí po opoře. Zažili jsme to všichni v nejtěžších chvílích světové války, za nichž si naše znepokojená srdce vysledovala citovou souvislost i se sentimentální písničkou 'l'ylo 8