v povídce: odbývajíc s ledabylosti a opovržením holky Jáchymovy, liší je ne bez významu (»kde kterou objímá.š a kde která se k tobě lísá«), táže se důrazně a s obavou »zdali jsi žádné neslíbil, že si ji vezmeš?«. Právě tak těsně souvisí s milostnou zkušenosti básnířčinou hrdé gesto Rozíčky, kterým odmítá políbeni a objetí Jáchyma, dokud se neobrodL (»Políbit tě nemohu, a ty ke mně dříve nepřijdeš, dokud ti nevzkážu.« »Umřela bych hanbou, kdykoliv bys mne vzal okolo pasu a vždy bych si na to vzpomenouti musila, žes mne měl za nehodnou, a to právě, když jsem tak upřímně s tebou smýšlela.«) Neruda vytýká Světlé v dopise, přiloženém k listu sestře ze dne 28. srpna 1862 (na uved. m~.str. 51): »Ale všecky hříchy Ti budou odpuštěny, dovolíš-Ii mi jed. nou Tvou ruku políbiti, totiž výjimečně, nikoliv při odchodu nebo příchodu.« Rovněž lze pro poslední věty kapitoly páté nalézti analogie v korespondenci. Jako Jichymovi mravně se zdokonalujícímu při pouhém spatření Rozičky z dálky »celý den pak bylo volno a posvátno, jako kdyby byl u zpovědi býval«, tak přiznává se Neruda (list cit. str. 50): »Co Tebe znám, ženo, pochopuji katolické náboženství, pochopuji zpověd, - mně je - nevolno, dusno, nemohu-li Ti své srdce k nohám položiti,bys je soudila.« u Tak definuje krásně názor B. Němcové F. X. Šalda ve knize "Duše a dílo« v Praze 1913, str. lOS (Božena Němcová). 13 Pokládám tudíž za zcela nesprávný úsudek, jímž Leander Cech ve své knize z r. 1907 na str. 130 karakterisuje povahu Ruúččinu, dí-Ii "Ještě šlechetnější (t. j. než Krejčíkova Anežka) obětavosti, která hraničí až s přemrštěnou a chorobnou citlivosti, vyniká ve "Skaláku« Rozárka (sic)«. Karolině Světlé se podařilo přece doložiti co nejpřesvědčivěji, že Rozička nepodstupuje své oběti z pouhého sentimentál. 234