mír z r. 1863 jsem napsala«, nikoli však »roku 1863 napsala jsem pro Lumír«. 3 Z literárního soukromí. Sebraných spisd K. Světlé sv. XXX., str. 101 a násl. I Anežka Čermáková-Sluková, Vzpomínky na Karolinu SVětlOll. V Praze 1909, str. 63. 5 Novelly lIL, Sebr. spisů Kar. Světlé sv. XXIX., str. 202 a 203. 6 Na uved. místě str. 103. Vedle vytčených motivů hověl námět ještě řadou jiných rysů fabulačním zálibám K. Světlé. Uvádím z nich alespoň nepřekonatelnou nerovnost stavu i jmění obou mi. lenců, motiv to, který se opakuje ve všech ještědských pracích spiso"atelčiných prvního období: v »Sefce«, v »Krejčíkově Anežce«, v »Cikánce«, »Lesní panně«, a v »Lamači a jeho dítěti« tvoří dokonce hlavní útek dějový, Opakování tohoto kontrastu souvisí velmi těsně se základním názorem o vykupitelské moci lásky: je-li láska dvou srdcí absolutnem, jak by nemohla, jak by neměla, jak by nemusila překlínatí tak malicherné relativnosti jako jmění, stav, společenské postavení? Světlá, jíž Neruda nikoliv neprávem (r. 1869 v »Našich Iistech« dne 27. ledna při posudku »Vesnického románu«, viz Kritické spisy Jana Nerudy sv. VII., str. 217) přisuzoval nadání dramatické, pojímala tento motiv čistě dramaticky. Kdežto děti nesené věrou v absolutní hodnoty lásky chtějí se s lehkým svědomím přenésti přes přehrady jmění a rodu, ulpívají rodiče jejich, ryzí venkovští konservatívci, právě na těchto v~tazích a nechtějí popustiti. Dochází k prudkému kon. fliktu rodiM. a dětí, v němž pravidelně vítězí starý konservativní řád na troskách osobního štěstí milujících srdcí. V »Skaláku«, kde nedala básnířka za pravdu ani jediné zásadě konvenční morálky, jest řešení jiné. 7 Cituji dle dokumentárního spisu: Karolina Světlá ve stycích s Janem Nerudou. Úvodem a poznámkami opatřila Anežka Čermáková-Sluková. V Praze 1912. Přesné chronologie 231