bodové, s kterou ji kromě dlouholetého přátelství pojila také obdoba vývojová; že chtěla s družkou dostoupiti i vyšších stupňů slovesných, napovídají oba zlomky povídkové »Teréza« a "TřináctiIetá«, kde se ji v zrajícím objektivismu daří proniknouti intuičně do cizích duší a postihnouti složitost života. Avšak právě tu rozlomena díla po skvělé exposici neočekávaným zákazem Smrti. Ze všech výpravných prós Hany K vapi10vé jest jediná nesena silným dechem románové tragiky, povídka "Jako by kámen do vody zahodil«. Dualism teplého živetního štěstí a naprostého obětování se umělecké službě, který jindy Hana K vapi1ová snažila se překlenouti jasnou shodou, zeje tu v příkrém nesmiřitelném zlozvuku. Zpěvačka Anna za levnou cenu průměrné blaženosti milostné opustila své umění, které jí mělo býti jediným a nezapomenutelným božstvem a nyní zrazena a pokořena v lásce i v společenské pýše cítí, jak uražený bůh se mstí a lačnou rukou sahá po jejím srdci jako po povinné žertvě. Anna Justová se nevzpírá, neboť jest si vědoma, že porušila kázeň a řád tam, kde se měla plně oddat a pokorně sloužit, jako věřící se oddává a slouží svému náboženství. Hana Kvapilová neporušila nikdy kázně a řádu svého vyvoleného umění j i osobní štěstí a osobní hoře měnila vždycky v látku tvoření hereckého. Zápasila již se Smrtí, když na divadle byla ještě sama vesna, samo mládí, sám paprslek sluneční. A tento mravní příklad přežije i ty, kdož po léta byli ne pouze okouzlováni, ale zároveň prohlubo. váni a očišfováni jejími světlými výtvory a kdož v záhadném úsměvu zkamenělé »Paní z námoří«, 218