slů, jimž nepřetržitá vlna prudkých postřehů jest zároveň rozkoší a mukou. V prvních pokusech z polovičky devadesátých let básnířka se úzkostlivě přidržuje ne zcela schůdné cesty dokumentárního realismu: nenasytně shledává podrobnosti všedního života, zmocňuje se věcí a postav ostrým pohledem a spolehlivým popisem, rozkládá život na barevné složky, zneklidněné jako v kaleidoskopu a blíží se i k záhadě lidské duše tímto analytickým postupem. Soucit s uraženými a poníženými, křesťan:' ské oddání se cizí bolesti, vědomí jednoty s povrženým lidstvím, vykupují a prozařují tyto práce, z nichž povídkového zaokrouhlení dozrál toliko »Lichý život«, na kterém leží takměř posvěcení Boženy Němcové. Z vnějšího světa obrací se však spisovatelka stále usilovněji k vlastní své oblasti niterné: vychází z nejosobnějších prožitků jako z inspiračního středu; zpovídajíc a obviňujíc se, podává několikráte ve střídmé stiIisaci vlastní podobiznu; uvolňuje svůj zpěvný i barvitý lyrism, který podoben vodopádu ve slunci, se tříští ve sta světelných krůpějí, hlásajících chválu přírody, mládí, nekonečna. I soucit básnířčin nabyl nyní jakési lehké vzdušnosti; srdce nepřiklání se již v útrpném souzvuku jen ke groteskní bídě herecké, k šílenství zbloudilého děvčete, k předčasné potupě svedené baletky, k bezobsažnému bytí a opuštěnému skonu sestárlé služky - cftí i s prchájícím jarem, s mrtvými, vyloučenými z kvasu práce a radosti, s mořskou vlnou třištící se o červený útes ostrovní. Právě básněmi v próse, kde sensitivnf sklon a kultura srdce došly výrazu zvláště dokonalého, přiblížila se Hana Kvapilová nejtěsněji Růženě Svo 217