hromadné jednoty a podříditi se vděčně kázni nadosobní, bylo dáno vzácné pochopení pro souhrn uměleckého ensemblu. - tak porozuměla Stanislavskému uprostřed laskavých zázraků barvy a pohybu Moskevského divadla nebo Safonovu ovládajícímu těleso orkestru. Ale tyto stati stejně jako pomocné; poznámky k vlastnímu tvoření, psané na obranu, pro výklad, nebo první propravou k figurám z lbsena, z čechova, z Gorkého, z Jaroslava Kvapila, zračily pro pisatelku především nutný a prudký projev statečného úsilí, aby poznala a ozřejmila si lépe sebe samu jako dramatickou umělkyni, aby poučila se srovnáním neb protikladem o domově a hranicích vlastního nadání, aby určila svému vývoji nové cíle a povzbudila se příkladem na cestě k nim. Daleka narcisovitého sebevzhlížení, tak běžného u jevištních umělců, umíšfuje přece Hana Kvapilová do středu svého širokého pozorovatelského okruhu herecké poslání vlastní, jež jí nebylo nikdy zaměstnáním, nýbrž stále misí. Ježto ocitá se takto blízko jádra své bytosti, uvolňuje též v těchto divadelních statích svůj vroucí a silný orgán etický: jako na jevišti, opakuje Hana Kvapilová i v knize, že posledním smyslem dramatického umění jest pro ni mravní osvobození, zápas ušlechtilého srdce za vnitřní svobodu, soustředěná vůle a dobrodějná láska, jež uvědoměle a měkce snímá břímě bolesti se strádajících bližních - - Bdělá a tklivá soustrázeň s trpícími tvory zaznívá nejsilněji z povídkových prós Hany Kvapilové, ale vedle ní zaslechne tu pozorné ucho jiný mocný tón, zjitřenou vnímavost přejemnělých smy 216