se pak zdrojem světla, vykupujícího ze střizlivého realismu těchto kusů, stávala zpravidla Hana Kvapilová, jejíž vniterná krása a mravní rozhodnost tak často podněcovaly básníky přímo při tvoření? Ještě po letech hřeje záře linoucí se z jejích roztoužených očí ve výjevech, kde povzbuzovala k víte v možnost nového lepšího života po přestálé chorobě mravní; posud vzpružuje odhodlaný pohyb jejích rukou rozhozených ku předu, které nabízela k společné pouti slunci a zdraví vstříc ... Až bude vypravováno o mravním vývoji českého ženství na konci devatenáctého století, nesmí dějepisec zapomenouti tří dívčích postav v podání Hany K vapilové, v nichž velká umělkyně ztělesnila tragicky etické úsilí svých trpících sester: Hely Elisové ze Šimáčkova »Jiného vzduchu«, která jest jarním výkřikem po obrodě a očištění; Míny Matákové z »Viny« Hilbertovy, kde nejčestnější srdce ženské hyne zrazeno v důvěře, nezadatelném to statku spanilých duší; Svobodovy Olgy Rubešové, jež si zoufá, když zabloudila ve zhoustlých mlhách soumračné doby a pozbyla při tom víry v sebe samu ..• * Nejšfastnější výtvory Hany Kvapilové, af skutečnostní či báchorkové, nesly se přes jeviště s bezprostředností tak bezpečnou, jakoby se byly zrodily jen z požehnané intuice naivní duše umělecké, neobtíženy poznáním a věděním. A přece vznikly cestou právě opačnou. Každému hereckému výkonu předesílala psychologicky zvídavá Hana Kvapilo"'" pronikavý rozbor tvořené postavy, kterou pozoro.vala se všech stran a s nejrůznějších perspektiví 214