a propracovávala tím pozorněji dramatické přechody, odstiňujíc zvláště jemně duševní okamtiky krise U svých postav. Očistila slovo, kterému takřka dovedla odnfti tíži, ode všeho divadelního přízvuku, nepodtrhovala násilně vět, hledala ztracený styk řeči na jevišti s měkkou a vlídnou mluvou lásky a něhy. V této škole pozorného a trpělivého realismu se Hana Kvapilová oprostila, leč zcela souběžně rostla i v kázni jiné - v kázni duševního zvniternění. Zde, za šťastné shody dějinné, setkala se Hana Kvapilová s vývojem domácího dramatu realistického, jehož cesta nejurčitěji jest značena jménem Šimáčkovým, Svobodovým a Hilbertovým. Na pohled jsou to jen chmurné výseky života, založené na důkladné a oddané zkušenosti pozorovatelů velmi přesných: ponuré výjevy z rodin pod nízkými stropy, společenské zápletky v těsném rámci chudých poměrů, trapné příklady rodového uhnívání a rozkladu hmotného, láska hyne tu v postupném odcizování a manželství dohořívá tu ve zříceninách. Zde mohla Hana Kvapilová vytěžiti ze svého důvěrného studia domáCí skutečnosti, zde tichá prostota jejích mladých měštěk svítila stříbřitě v trpně uklidněné šedi stísněného prostředí. Zamyslíme-li se však opravdověji nad smyslem těchto her, najdeme v nich daleko víc než pouhý skutečnostní genre; někdy v nich, dle věrohodného přiznáni, hledali dramatikové pod barevným povrchem života hlubši proudy, někdy soustředílí svou účastnou pozornost k očistné touze statečné duše unikající svému okolí, někdy s úmyslným sebepřemáháním vytvářeli tragiku každodennosti. Jaký div, že 213