plňovati krásu jeho snu.( Když se r. 1888 stala Hana Kubešová - zároveň s Eduardem Vojanem - členem Národniho divadla, převládal v české činohře herecký sloh patetický, jejž z umělkyň zosobňovaly dvě silné osobnosti, Otilie Sklenářová Malá a Marie Pospišilová. Byly to v podstatě bytosti naprosto nlznorodé: heroina vážného klidu a slavnostniho vzletu vedle virtuosky prudkých výstupů a divokých výbuchů, vznešená přednášečka tvrdých obrysů myšlených sochařsky proti strhujici divadelnici s malebnými postoji měněnými v neklidu až nervosnim, klasickou krásou odchovaná a básnickým dilem vzrušovaná žena tradice· plná citové prostoty na rozdíl od vnitřně chladné a strakatým epigonstvfm porušené strůjkyně chvilkových účinů, založených na mihotavé hře nálad a popudů. Ale přes všecku tuto různost postfehla mladá novicka Národního divadla záhy, že dvoji odlišný temperament lidský a umělecký obměňuje tu stejnou zásadu slohovou, co nejcizejší jeji bytosti vlastni, že důsledný odklon od drobné a vlažné zkušenosti životní zde zavádi až k mrtvé a plané rutině, že vytvářeni velkých scén láme tu jednotnou vlnu dramatického toku, že slovo v tomto patetickém podáni láme se jako uschlý list od duševniho děni. Hana Kvapilová jala se s celou vrozenou opravdovosti herecky pracovati proti této vítězici konvenci. Pojala krajni nedůvěru proti veškeré citovosti divadelni, jež jest přejatá, naučená, běžně tradični a hledala cit nejprostši a nejpřirozenějŠÍ, jaký se vybavuje v prudkých srážkách pudově nezkaženého člověka s osudem. Uminila si vymýtiti ze svých výkonů působivé, uzavřené výjevy 212