cuje a prohlubuje své poznatky, jemní svůj cit 'l vychovává svou vůli. Vzdávala-li v příležitostných statích chválu velkým umělcům jevištním, velebila především ryzost jejich povahy lidské: v Heleně Modrzejewské se obdivovala neméně obětavé hrdince života než tragédce, a Moskevské divadlo neustávala dávati za vzor umělecké obce, řízené naprostou mravní kázní. Prvním požadavkem herecké cpravdovosti byla jí oddaná úcta tlumočníkova k básnickému tvůrci, neboť sdílela se se starým mudrcem o názor, že ten osvobozuje sebe sama nejdokonaleji, kdo se nejúplněji oddává. Nedůvěřovala hercům, jimž básníkův výtvor jest pouhou záminkou, aby hráli sebe samy bez ohledu k dramatickému celku, a kteří podnikají virtuositu na vlastní vrub a za cenu věrnosti v podání; nepromíjela této tvrdé osobitosti ani Eleonoře Dusóvé, které se kořila zcela upřímně. Svůj vlastní tichý a pozorný způsob, který po pronikavém vcítění se dovedl býti práv i nejskromnějšímu slůvku a nejpodružnějšímu náznaku spisovatelova díla, vystihla tímto odstavcem plným vzrušení a ušlechtilé výmluvnosti: »Splynouti s básníkovým snem, bytosti jím skizované dáti život, tep vlastní krve, prožít i vyžít její štěstí i hoře, cítiti tluk cizího srdce ve svých ňadrech, pro<:házeti citové hlubiny této cizí bytosti, která po celý čas studia, po celý ten zápas rdous! zvolna, ale s jistotou bytost naši vlastní, umlčuje naše myšlení i cítění, láme naši vůli, aby usedla široce na trůn našeho srdce - splynouti takto s básnlkem, toť tolik, jako postaviti se vedle něho, býti do jisté míry jeho spolupracovníkem, opatřovati jeho světla a nedati jim zhasnouti, do 211