lidskému. Jeho službě oddávala se v posledních letech svého tvoření zvláště ráda, jakoby se omlazovala v této slunné koupeli imaginárního jihu: Porcie z »Kupce benátského« ukázala její slovní a mimický humor v nejzářivějším rozkvětu a v nejvonnějším vděku a jest jen proto na ni poněkud zapomenuto, že ji odsunula jiná renesanční princezna Williamovy dynastie, jiskřivá a opojná Blažena z komedie »Mnoho povyku pro nic za nic«, kterou básnila z vůně lesa, ze sluneční záře a z navinulého medu lesních včel, soutěžíc s milovanou mistryní Helenou Modrzejewskou a hrajíc před divákem nejnetrpělivějším - před Smrtí - již již se sedadla vstávající. - Bude Hana Kvapilová žíti v naší paměti déle jako dokonalá ztělesnítelka severského slohu hereckého, prozářená cele světlem mravní spanilosti či jako vtělený sen Shakespearovy veselohry, křísící renesanci s nejjemnějším jejím pelem? Myslím, že si naše vděčnost postaví ještě výše mravní příklad, který dala českému divadlu, a jenž zasáhl rozhodně i blahodárně do rozvoje domácího herectví. Všecky velké cnosti umělecké počínají se pokorou před vlastním posláním - pro Hanu Kvapilovou jest umění přímo náboženstvím, které má netoliko svůj obřad, ale i své přísné příkazy mravní. Kdyby byla souladná duše její připustila rozpor mezi životem a uměním, jejž tak neúprosně vyhrotil právě její duchovní vůdce Ibsen, dojista byla by se rozhodla obětovati životní štěstí umělecké dokonalosti. Ale Hana K vapHov! předpokládala tu naopak shodu a smír, věříc, že pouze ten herec mŮže růsti na jevišti, který v životě oboha 210