Mášu ve »Třech sestrách" od Čechova nebo Taťánu Bezsěmenovu v »Měšťácích« Gorkého? Jak byly promyšleny a domyšleny tyto jemné bezmocné a křehké postavy její od plachého a skoro náměsíčného vstupu na scénu s rukama splývajícíma jako podťaté větve k bokům, s očima rozevřenýma v očekávání velkého světla neb náhlého zatmění až po soustředěný a přece nehlučný L:ápas s černou a neodvratnou sudbou! Jaká syntesa ženství ozářeného glorií očistného hoře byla nashromážděna pod jejich statečnými čely, rozhlodanými předčasnou vráskou, která jako runová zkratka znamenala: trpěly jsme, aby sestrám bylo zítra l~pe! A přece právě tyto figury - na rozdíl od ženských postav I bsenových , propracovaných s dů· sledností a důkladností až mrazivou - jsou v knize pouhými obrysy: byla to Hana Kvapilová, která je dokreslila tak, že Se zdálo, že s nimi žila po leta, vyzpovídala je několikráte z bludů mládí, bydlila a toulala se s nimi, až mohla ve hře podati esencí bytosti, z níž tvůrce jaksi na rychlo vykrojil toliko silhuetu. To by bylů stačilo k vítězství a k uspokojení i nejlepší specialistce. Nic nebylo Hany Kvapilové vzdálenější: v herci nespatřovala nikdy výkonného odborníka, jenž jako kolečko ve stroji má přesně vyměřen malý úkon, kterým jeho smysl končí, nýbrž žádala po něm činnou a uvědomělou účast na tvoření kultury, právě jako od každého jiného umělce. A proto byla sama k sobě tak přísná a v nejvyšším smyslu ctižádostivá. Viděla zcela určitě, že umělecký vývoj přítomnosti nemá pouze inspirací mravní, z jejichž zdrojů dychtivými rty 207