pojetí této figury podtrhuje Hana K vapHová velmi významně tato slova zpovědi Rebečiny: »Všichni ti živlové divocí zkonejšili se v soulad a mír, v téi"kový klid, jaký bývá u nás, tam nahoře, nad ptačí horou za slunce půlnočního.« Nelze vyjádřiti přesněji a krásněji herecké jedinečnosti Hany Kvapilové. Soulad a mír: rozptýlenou a zmatenou empirií života, kterou realistický postřeh sleduje s pozorností co nej důvěrněj ší, a z níž uvědomělé umění stiIisační vybírá rysy přímo symbolické, váže a jednotí mravní vůle, směřující k harmonii, k rytmu, k spanilému členění; vyšší zákon produševnělého lidství mírní divadelní hlučnost pohybů a zakazuje bouřlivý vzruch velkých výjevů; odpuštění a jas v duši přelévají se na scénu vláčnými posuny a něhou řeči, která nechce znáti podtrhovaných výbuchů. Tam nahoře za slunce půlnočního: Hana Kvapilová, naše nejvěrnější ibsenistka a obdivovatelka Betty Henningsové, přenesla na české jeviště to, co se často, a ne neprávem, jmenuje severským slohem hereckým - za zevní hrou nasycenou přirozeností i realitou vlní se mocný příboj nitra a hrozí protrhnouti hráze, ale přísná cudnost i vrozená a pěštěná vloha sebeovládání zadržují s hrdinským napětím nával niternosti, které ani ruce ani obličej ani pohyby nemohou zapříti. Jestliže jižní umění herecké shrnuje do velkého gesta malebných obrysů syntesu vášně a utrpení, přiklánějíc se k výtvarnému řešení a užívajíc stilisace co nejodvážnější, naznačuje herec seveřan transparentními prostředky umírněn~ mimiky a hlasové melodie konflikty bolesti a vzdoru. Dávno vyprchá 205