-stavce se poznalo, že na Litomyšlsku dlouho se zachoval lidový kroj, jehož památky v nétušeném bohatství byly i v městě i ve vsích roztroušeny, a má matka umínila si kroj ten i vyšívání poznati, popsati a pokud možno sebrati. Tak vznikla první, česká monografie toho druhu. »Kroj lidový a národní vyšívání na Litomyšlsku«, napsaná r. 1887 aknižně vydaná r. 1891; tak vzala původ velmi rozsáhlá činnost sběratelská zprvu pro Náprstkovo, později Zemské museum, posléze i pro vlastní sbírky, jež odkazem přešly do Národopisného musea českoslovanského; tak počaly se písemné styky s českými národopisci R. Tyršovou, J. Koulou a J. Prouskem; Současně r. 1886 poznala má matka vesnický život na Litomyšlsku, když ztrávíla prázdniny v zachovalé vesnici Budislavi, kam se několikrá!e k mnohaměsíčnímu pobytu vrátila; podobně dlela mnoho týdnů v Lubné na Litomyšlsku, v Nových Hradech na Vysokomýtsku, v Telecím na Poličsku (v 1. 1887-1895). Nejprve, kromě lesní a horské přírody, zajímal ji lid jako národopisnou sběratelku: s důvěrníky z venkovské inteligence (hlavní zásluhu tu měla paní Teréza Klusoňová, choť řídícího učitele v Budislavi) procházela statky a chalupami, vyptávala se po národopisných, jmenovitě krojových památkách, zapisovala si pilně etnografické jednotlivosti; nápisy a kresby na lomenicích a litomyšlské nářečí zajímaly ji velmi záhy; rázovití starci a stařeny, již pro ni také sbírali, budili její zvláštní pozornost. Již r. 1891 studovala s dychtivou· zvědavostí a s opravdovým porozuměním náboženský a duchovní život vesničanů v Budislavi a 192