kapitol na 475 stranách nezůstane však utajeno, jak spisovatelčino pojetí se postupně prohlubuje; v druhé polovici knihy proniká již vyhraněný názor, že netoIiko chloubou, ale i smyslem naší minulosti jest nábožensky reformační úsilí o pravdu boží a o mtavIií povzneseni člověka v duchu křesťanském; husitství a hlavně bratrství pokládá již r. 1893 Teréza Nováková za vyvrcholení našehb dějinného vývoje - domněle nahodilou episodou historicky popularísační nově se obohatilo češství spisovatelky »Slavína«. A tu ukázán byl správný směr také jejímu studiu východočeské duše lidové: podrobný a soucitný realismus »Úlomků žuly« dělí od hrdinských e9.y~.bQk[~e.b »Jana Jílka«, »Jiřfh()-'Šrrlatiářia~"i »Librova gruntu« mužné poznání, že životní krá sa abožskt rys;enko:vaniivychčdoČeskřch'-~~spoclva v boléstriéní. a' trphémhapěU' sil~boji o.c.hl~k, nýpd v statečném a činném zápase' za p():ZJl~níp~avdya práva - Úm stávají seséclláci, chalupníci a podruhové z Litomyšlska aPoličska dědicíná.šLrěfcmnace. á.spohiií,~~~tník.Y • IláfOOrtě kulturního úsilí. Tato hlubůkákoncepce východočeského lidu nevznikla ovšem rázem a byla by bývala sotva možna bez zevrubného studia národopisného a vlastivědného stejně jako bez neobyčejného rozšíření obzoru, které přinesl návrat z Litomyšle do Prahy r. 1895. Horlivé čtení moderních literatur, zvláště anglické, německé a severské, soustavné zabývání se ženskou otázkou ve všech jejích odvětvích, cesty po Německu a Švýcařích zcela souměrně poučily mOu matku o soudobé kultuře zahraniční a ozřejmily 185