Nebyla dojista ve všem tom myslitelkou původní a iniciátorkou nejstaršíj v oboru krojovém byla jí rádkyní Miloslava Procházková, pro architektonickou svéráznost českého domova otevřel jí zraky Jan Prousek,3 ale již před třiceti léty, roku 1886, značilo mé matce hnuti za svétáznost podstatné rozšířeni národního povědomí: če§atvf neni pro ni již toliko citové roznícení· pffslUŠD.ostí jazykovou a kmenovou, ani pouhá hrdá vzpomínka na národní velikost dějinnou, nýbrž bezpečná jistota samobytné kultury, zajištěné tradicí a odevzdávané z pokolení na pokolení. Touto cestou dospěla má matka také k soustavnému studiu východočeského lidu, jež mělo nejprve povahu odborně národopisnou, kdežto později sestoupilo až k hlubinám kmenově a nábožensky ps~hologickýmj při tom zdržena byla zd.ánli,,·ouoklikou: . popularisačtlě výchovnými pracemi historickými. Velká dějepisná. čítanka pro naše paní a dívky, nadepsaná »Slavin žen českých«, která od r. 1888 vycházela ve »Včelce« i v »Domácí hospodyni« a r. 1894 byla vydána knižně v »Libuši«, znamená vyvrcholení romantického historismu Terézy Novákové. Vše, co v minulosti naší od báječných dob až do úpadku bělohorského české ženy vykonaly velkého, zaznamenáno jest nadšeným perem horlivé sběratelky a obratné popularisatorky jako důvod pýchy a pffklad národně mravní opravdivostijhistorie česká nevykládá se tu s určitého hlediska názorového, nýbrž předvádí v celé rozloze provázena vlasteneckým patosem citového zbarvení. Pozornějšímu čtenáři těchto dvaceti šesti 184