velikost vlasti i pohotová odvaha položiti za nt život - setrvačností udržovaly se takto v dívčí mládeži národní ideály předbřeznové, které posilovalo též čtení starší české literatury, Kollára, Vocela, Jablonského, KHcpery a Chocholouška. Ale ze zevnějšího světa doléhaly na vnímavou duši dívčí novější proudy: někteří mladší učitelé na ústavě, hlavně prostřední básník H. V. Tůma, hlásali vedle vlastenectví staršího způsobu též li .• berální zásady, jak je činem zastával obrozený konstítucionalism český; stálé veřejné projevy svobodomyslné mládeže proti vládě a pražským Němcům odrážely se živě v mysli dívčině; literatura družiny Májové nabízela matné, ale svůdné typy blouznivého, trpitelského češství ve Pflegrově Olšovském a Jarolímu z románu »Na úsvitě« od K. Světlé, a posléze zazněl i z nejnovější produkce tón, jenž úplně hověl představám mladé horující svobodomyslné Češky - Svatopluk čech napsal své »Dmírání«. V elmi věrným ohlasem mladistvých vlasteneckých a liberálních tužeb Terézy Lanhausové v létech 1867-1875 jsou tři dokumentární práce novelistické, dvě povídkové vzpomínky zařazené do knihy »2 měst a ze samot«, »2 dívčí školy« a »2 mého rodného domu« i rozsáhlá memoirová skladba až románové rozlohy »2 jarních dob«. Naivní a zádumčivá črta »2 dívčí školy« ukazuje v postavě Ludmily Horákové, zřejmě s rysy autobiografickými, v čem spočívala podstata češství dle dívčích názorů Terézy Lanhausové; láska.k národní minulosti, vroucí poměr k českému jazyku, nadšení pro vlastenecké písně - toť trojí 179