život vyrůstá dle jejího pojetí z Boha, řídí se jeho vůlí a opět k Bohu se vrací - náš lid cítí se šfastným též proto, že si stále uvědomuje tento náboženský kořeni mravní síla moravského venkova vyvěrá z pevné odevzdanosti do vůle božíj městská kultura ničím nestůně tolik jako vlažností u víře, lhostejnosti, ba nevěrou. Velmi často projevuje křesfanství Františky Stránecké ráz přísně církevni a katolický: oslavuje obřady v chrámě, zpívá chválu pobožnosti poutnich, idealisuje venkovské kněžstvo, zpodobujíc je jako duchovní šlechtu moravské dědiny i národopisná knížka její číní to způsobem cyklickým a těsně se příblížuje tendenčním projevům kněžských povídkářů na Moravě s Václavem Kosmákem v čele. Nikdy není však Stránecká spisovatelkou bojovnou: prostoduché křesfanství její není předmětem agitace, nýbrž potřebou citu a bezpečností ducha a proto nedochází nikde tak opravdového výrazu jako ve vděčných chvalozpěvech dobroty boží a v jadrných úvahách gnomičnosli až biblické o radostné a útěšné závislosti člověkově od věčné vůle Páně. Celé nazírání Františky Stránecké jest věrným zrcadlem jejího vychování a vývoje a zároveň ozvukem myšlenkového snažení na Moravě v druhé třetině minulého století. Vychována pečlivě v teplém a klidném ovzduší spokojené rodiny úředníka patrimoniálního, ve styku s přírodou a zároveň uprostřed panské kultury, vssála záhy tra· dice společenské, které ukládaly mladé dívce vedle milostné něhy praktický smysl, vedlé tiché nábožností hospodářské ctností, projevující Se Y 170