sta« zcela jest vybudována na tomto pojetí: patriarchální dvě rodiny ryzích řemeslníku-maloměšfáku uchrání svuj mrav a ráz proti návalu modního a nevlasteneckého cizáctVí, které připlavují přistěhovalci úředničtí a vojenští, lesklí povrchem, ale zkaženého jádra - stará poctivost, stará národnost, starý Buh vítězí. TradícionaIísm Františky Stránecké pokusil se orientovati také historicky. V duchu vlasteneckých romantiku soustředěných v olomouckém vlasteneckém museu kolem rodiny Wanklovya v učelivé shodě s Františkem Bartošem ztotožnila si patriarchální dědinu moravskou se starodávnou kulturou slovanskou jako identifikovala krojovou výzdobu lidovou na Moravě XIX. století s ornamentikou předhistorických starožitností. Hlásala-li, že třeba žíti tak, jak na vesnici žili naši otcové, znamenalo to zároveň, že toužila po obnově mravu našich slovanských praotcu před dávnými věky - tato její patriarchální selanka nepohřešuje monumentálnosti. Pracujíc v jednotlivostech realisticky, byla Františka Stránecká celkovým názorem ryzí romantička: vidí lidový život v mohutné jednotě kmenově slovanské, košatící se přes dlouhá století; zří v něm přirozený a· dokonalý výtvor rasového ducha i přírodních podmínek; nachází tu mravní jistotu i umělecké potěšení - tak zahloubala se dcera patriarchální rodiny do života moravského lidu. Jako většina romantických idyliku na Moravě i jinde prodšena byla též Františka Stránecká hlubokou úctou ke křesfanství; její staroslovanství má silný přídech cyrilometodějský. Všecek 169