tmavé modři zamlklých smrčin, jak stavení chudnou a zasmušují se v zápase se živly a jak lid, stížený těžkou prací; tuhne a hranatí. Jako u Václava Kosmáka, jenž o něco dříve se stal epikem končiny bezprostředně sousední, ocitá se čtenář též v pracích Františky Stránecké na rozhraní roviny a pohoří, a stejně jako naivní naturalista brněnský uvádí i sentimentální realistka z olomoucké školy ráda na pomezí dvou vývojových období svého domova; jsou to padesátá léta, kam spadá její dětinství. S patrimoniálním zřízením a panskými řády hyne na prahu konstituce i za zpátečnické episody následující starý dědovský svět poctivého mravu a životních jistot; složitější civi1isace městská a neklidná výroba tovární útočí na zachovalý a nehybný venkov; lid odcizuje se zvolna předkům v kroji, ve zvycích i v touhách; jen pevná katolická víra a z ní důsledně odvozená teokracie na farách, ve školách i v představenstvech obcí zabraňuje mravnímu rozvratu starodávného čestného života. Tuto oblast, kterou opouští jen několikráte v črtách z uherské nížiny a v obrázcích slováckých i v nečetných tendenčních povídkách posunutých až do sedmdesátých a osmdesátých let, zná Františka Stránecká dokonale a zobrazuje ji v různých střediscích společenských, střídajíc se značnou pohotovostí výpravnou dějiště svých příběhů: uvádí do tichých dědin pod krásnými, hučícimi lesy, a uprostřed dozrávajícich poli, zalitých proudy svatodušního slunce, vypráví o malých, zapomenutých panstvíčkách, kam vrchnost po léta nepřijíždí, a kde vůle i rozmar úřednictva jsou nej 164