mocně na břehu. Nikdy nevyplnil krutý osud jejího nejvroucneJšího přání, aby mohla říci to, čím se končí její nejlepší a nejupřímnější povídka: »Již počítám jen dny, které žiju sobě, pak budu náleželi jen jemu!« S toužebným očekáváním seděla stárnoucí dívka u oken života, a její oči »tmavé a teplé jako letní noc, stiněné dlouhými řasami jako hustým loubím, klonícím se nad temným jezerem«, jak sama píše v práci »Manfréd« a jak vypravují všickni, kdož znali její ubohý zmrzačilý zjev, hleděly do dálky a čekaly. Zprvu namlouval si neúapravitelný snílek, že štěsti musí přijíti jako rusý Lohengrin na loďce tažené labuti lásky. Ne. přestala doufati ani pak, když poznala, že očekává klam. Hledala nápoj zapomenuti. Prsty její klouzaly po klávesách, a »duch provázen souhlasnými zvuky letěl daleko, daleko do cizího neznámého světa, kde všechno krásnější, velebnější a ušlechtilejší jest, kde žádná nenávist nepanuje a čistá, vespolná láska člověčenstvo spojuje«, jak blouzní v románě »Vlasti a Tobě«. Chtěla se vzdělati, navštěvovala poučné přednášky, pilně četla, studovala cizí řeči a pokoušela se z nich překládati. Posléze jala se psáti; o ní platí v plné míře slova Laury Marholmové: »Nespokojená mladá žena píše, aby alespoň něco měla.« Vysněný život nahrazoval jí skutečnost, a to, po čem toužila, dala prožívat svým hrdinům a hrdinkám. Dívčí svět vylíčila upřímně, svěže, s kouzlem naivnosti a v jarních náladách; tu má její pr6sa melodicky půvab, tu její akvarelové obrázky letních zátiší, 162