kým spánkem rozkošného bezvědomí, která by nesnila o závoji a oltáři. Jest tu spíše erotické toužení v počátečních svých fázích než vlastní psychologie lásky - to, co Miihlsteinová rozumí láskou, jest buď citové opojení, zřídka provázené smyslovými akordy, neb bezděčná milostná tyranie mužovy vůle nad pasivní bytostí. Zena tú otročí s uspokojením ba s nadšením a neuvědomuje si, že by mohlo býti jinak - jeť jistě z rodu Katynek Heilbronských, jejichž věk Berta Miihl· steinová se zálibou líčila v několika povídkách. V celé této prostoduché a blouznivé erotice opozdila se romantická epigonka za svou dobou: dávno před ní pojímala Karolina Světlá ženinu lásku jako tragický problém mravního rtlstu, a básnická její současnice Eliška Krásnohorská zanotovala na rozhraní sedmdesátých a osmdesátých let svou statečnou píseň milostnou, která jaře velebí právo ženino spolupracovati radostně s milovaným mužem o zvládnuti osudu. Je-li hlavním požadavkem lásky u Berty Miihl· steinové, aby se žena pokorně oddala milenci a manželu, vymáhá totéž' s neúprosnou samozřejmostí vlast .od mužů (a ovšem také od dívek) v jejích knihách. Jako v erotice zaznívají také ve vlasteneckém horování Berty Miihlsteinové hesla služby, poddanství, obětování, ani zde láska nerozvíjí vnitřních sil lidské bytosti, nýbrž absorbuje ji; cit nepojí se tu s činorodou vůlí, nýbrž zůstává příjemným narkotikem, uvádějícím v rozkošnou malátnost. Takto se vrací' sentimentální básnířka sedmdesátých a osmdesátých let tam, kde státy vlastenecké romantičky národního ob 160