Dvě e p i g o n k y. Bl e dno u c í dag u e r rot y p y. 1. Ber taM ti h 1 s t e i n o v á. V drobné knížce veršů »Pohrobky«, jimiž Berta Miih1steinová r. 1872 debutovala, přimykajíc Se k elegické lyrice Gustava Pflegra Moravského a Rudolfa Meyera, uprostřed šumění hřbitovních cypřišů, vzdechů tmavých jezer a mdlé vůně uvadlých věnců, které tak přiléhavě karakterisují nálady jednatřicetileté básnířky, na jednom místě propuká bolest trýzněného srdce, aby žhavým proudem prorazila všedni kůru společenské konvence: »0 jen jednu, jednu upomínku - jako záblesk minulého štěstí, - kdybych měla na života scestí! - O jen jednu, jednu upomínku!« Zde skryt jest, tuším, klíč k pochopení její tvorby, soustředěné do šesti nepatrných svazečků, z nichž právě »Pohrobky« jsou psány veršem. Šumí tu dech osamělosti, stesk duševního strádání, smutek ze zklamaných snů, zborcených oblačných hradů, šeří se tu beznadějné večery. pohřbívajicí den, do kterého marně skládáno mnoho nadějí. Všecka melancholie Berty Miihlsteínové má zvláštní, snadno rozeznatelný odstín: jest to zádumčivost roztouženého dívčího srdce, vyhoštěného ze života. Hrdinkami jejími jsou většinou dívky: naivně dobré Toničky, jež sotva od 157