samém začátku kapitoly položila podivuhodný výjev lásky: v témže háji, kde před rokem se milenci našli v kajícfm rozhodnuti pro mravní obrodu, shledávají se v plesném náručí, Květiny a stromy, ptáci a sluneční parsky účastní se tu šfastného hodu lásky jako se účastnívala celá příroda velkých milostných scén u Boženy Němcové, básnířky v mnohém Karolíně Světlé protichůdné. .Jen v případech zcela výjimečných dobrala se racionalistická a skeptická K. Světlá onoho harmonického pojeti, které citovou optimistku B. Němcovou karakterisuje; málokdy shodla se se starší družkou svou v názoru, že »erotická láska jest projevem dobroty přírodní a tím mocnosti blahotvornou«, a málokdy u Kar. Světlé »milenci dovedou naslouchat hlasu přírodního, tak že se druží u ní rovné s rovným ne ovšem ve smyslu společenského zřízení, nýbrž ve smyslu spříznění tělesného i duševníhoj«12 zde však plně provedena tato harmonická integrace. Těchto několik úvodních odstavců šesté hlavy »Skaláka« jest po nejedné stránce výjimkou v dotavadním díle básnířčině: na větách leží lehounký a čistý humor lyrický jako rosa na květech z ránaj zdůvěrňující anthropomorfisace užito velmi vydatně: krajinné ličení dosahuje mocné působivosti užitím prostých, ale sytých epitet barevných. Jako obdobně byly provedeny hlava čtvrtá a šestá, tak k sobě patří kapitoly pátá a sedmá: opět oddech dějový, převaha živlu výpravného nad prvky dramatickými, značné obmezení dialogických části. S krutou názornosti dolíčen úpadek obou hrdinů. Jáchym nejen pyká v žaláři za krva 151