málo pozdější »Lamač a jeho dítě« takřka jsou psány pro mohutné scény závěrečné, »Anežka« pro katastrofu na hradě Fridštejně v jitřním šeru, »Lamač~ pro Vackovo sebepřekonáni v 10·mě. Ve »Skalákovi« postavila básniřka na nejvýznačnější místo povídky dva výjevy přesně korespondující, dvojí hovor milenců v smrkovém háji o hodě velikonočním: po prvé (kapit •. IV) nachází Rozička Skaláka v nejhlubší mravní bídě a dovádí ho hovorem obdivuhodně stupňovaným k předsevzetí, že se za cenu její lásky polepší; po druhé (kapít. VI) shledává se s nim po roce, změněným, obrozeným, vykoupeným a dává mu v milostném opojení celou svou lásku. Ještě dva výjevy v povídce stojí na tak vysokém stupni lyrické krásy, jeden z nich, když Rozička s Jáchymem ve sluji hovoří na rozloučenou a otvírají tváří v tvář smrti pečeti s nejhlubších svých tajemství, a když konečně sestárlá, opovržená a ožebračená Rozička zpívá v slzách písně dětství, jest invenci poetčinou; druhý - pohřeb sebevrahův však zakládá se na autopsii a náležÍ k prakoncepci díla. Těmto čtyřem scénám, z nichž pouze jediná patřila přímo k námětu, nemůže se nic z povídky rovnati, ač spisovatelka nespořila vynalézavosti jiných jímavých obrazů, z kterých rozkošná idyllka dětského setkání Roziččina s Jáchymem na pastvě, neb temná freska návštěvy Roziččiny v žaláři, neb příchod Jáchyma žebráka do »zlatého paláce«, kde naň čekú nevěsta, svědčí o široké schopnosti náladově fa· bulační své tvůrkyně. A však komposiční a psychologické místo těchto výjevů vysvitne teprve 146