ká v žaláři dvakráte za dvojí provinění. temenící ovšem z téže příčiny, kterou udává již nárys základního námětu (»Avšak jízlivou urážkou o minulosti jeho, kteráž se mu vyčítá jako skvrna nesmazatelná. navždy čelo jeho hyzdící, nechť ted koná co koná. zavíří v něm stará divokost«). Po prvé, dříve ještě než Rozička počne naň působiti, napadne faráře, u něhož slouží. a chce jej ztrestati pro urážku; odsouzen jest k vězení třídennímu. Po druhé, právě když měl sňatek s Rozičkou dovršiti mravní obrat Jáchymův, zabije Skalák představeného, že jej pohanil a povolení k sňatku mu odepřeli desetileté vězení jest trestem. Takto byl jeden motiv rozdvojen, ale i jinak upraven: první provinění Jáchymovo položeno před očistné působení Roziččino; druhý násilný skutek jeho vyhnán až do krajnosti, z divokého násilníka stal se zločinný vrah. Definitivní útvar povídky liší se od námětu silným nanesením barev, zdttrazněním kontrastů, propracováním živlů tragických. Tak í v motivaci sebevraždy Jáchymovy. V základním námětu čteme »Odepře se mu jako trestanci úřadně dovolení za chot ji pojmouti, což ho dožene k samovraždě.« Motivu tohoto sice použito takéi četník odvážeje nemocného Jáchyma ze statku Roziččina, praví, že »zločinec jako Jáchym neobdrží nikdy dovolení k sňatku.« Jistě cítila básnířka, že taková motivace byla by nedostatečná, aby vysvětlila Jáchymovu sebevraždu; kromě toho motiv ten byl dostatečně rozveden již dříve ve srážce s představeným. Vytvořila si tedy motivaci, která zároveň plnějším vrhem záře osvětluje »zlaté srdce« Já 144