víme; jest však psychologicky pravdě podobno, že velmi záhy odhalila v něm ony motivy, jež hověly jejímu způsobu vypravovatelskému. Za to můžeme přesněji určiti dobu rozhodující koncepce, kdy objektivní námět splynul se subjektivním prožitkem. Nemohlo to býti před rozchodem s Nerudou, tedy před koncem září 1862, nýbrž až tehdy, kdy román mezi Nerudou a Světlou byl dožit. Ale nemohlo to býti ani dlouho' před koncem roku 1862, kam jsme položili napsání »Skaláka«, které si vyžádalo přece nějakého čaSUj čili, krystalisace »Skaláka« z trojích prvků a napsání jeho leží velmi těsně vedle sebe a nejsou vzdáleny od tragického rozluštění poměru Karoliny Světlé k Janu Nerudovi. To jest psychologicky velmi důležito, neboť jednak opravňuje nás, abychom v novele viděli bezprostřední zpověď přetékajícího srdce básnířčina, jednak vysvětluje nám nebývalou intensivnost, s níž v této práci Karolina Světlá zobrazuje vášnivost citu. Třebaže však koncepce i napsání jsou časově sobě tak blízky, děli je přece významná činnost tvůrčí, která daný námět ztotožněný s vlastními prožitky, značně rozhojnila a i po stránce dějové rozvedla. Jakým způsobem, ukáže nám srovnání původní rátky s hotovou novelou. V základním námětu, který známe »Z literárního soukromí«, dopouští se hrdina viny jediné a to teprve tehdy, když ušlechtilá jeho nevěsta podnikla své dílo obrodné, takže »se k nepoznání změnil a ve vší opravdivosti jiného chápal života«: krvavým násilím zdrtí hánce své pověstij za to propadá soudu a vězení. Jáchym »skalák« v povídce však py 143