kově za toto poznání, s jakým se dotud nepotkal. Líče Karolině Světlé, proč a od kdy náleží jí cele a bez výhrady (nedatovaný list, jejž opsala Světlá v psaní sestře dne 21. srpna 1862, str. 36) a praví, mluvě o přítelkyni své v třetí osobě: »Tu jsem jí stál najednou na blízku. Byla středem kruhu skvělého,. muži se hádali o její slova, a ženštiny mřely nenávistí. ,On je mizera,' říkali jí o mně v žertu, ale opravdu to myslili I ,on nemá srdce.' Tu se ohlédla, a její pohled, tento zamyšlený, vždy zkoumající pohled utkvěl badavě na mně. Netušila, že rozhoduje odpovědí svou osud můj. ,Jak řekneš, tak bude,' ustanovil jsem sám u sebe, třesa se nikdy nepocitěným napnutím. ,Že nemá srdce? Ne, tomu nevěřím. Spíše bych řekla, že ho má někdy příliš mnoho!~ tak zněla rázná odpověď v lehkém rouše a ona žertovala dále s těmi trulanty. Co se ve mně dělo, děje se v člověku jen jednou, srdce mé propuklo jediným ráz~m ten led, ty vzdory, to trní, v němž se bylo mrzutě zahrabalo, a kde je byla ona ze všech lidí jediná nalezla, a od té chvíle náleží jen jí, bije jen pro ni. Proč je probudila, obtěžuje-li teď jeho klokotání, jež bylo smrti uvyklo, již hnilo, neprosilo se o život.«8 Takto úplně organicky splynul při koncepci »Skaláka« trojí živel: Karolina Světlá, pozorovatelka lidu ještědského hlavně po stránce povahopisné, najde povídkový námět; Karolina Světlá spisovatelka, interpretuje jej motivicky dle svých literárních sklonů a mravních názorů; Karolina Světlá - žena naplní jej vlastními tragickými zkušenostmi citovými. Kdy se s námětem setkala, ne 142