pro neho život, neměla mu zasvětiti jen jediný nejplodnější moment svého bytí; tuto formu hrdinské oběti vyčerpala Světlá způsobem konvenčním figurou Aniččinou v »Společnici« a způsobem tragickým postavou Krejčíkovy Anežky. Tentokráte šlo o cosi mnohem vyššího: obět hrdinky nového námětu rýsovala se již v původním, holém podání jakožto postupné dílo mravního vývoje, jako promyšleně osnovaný proces etického růstu, jako motiv dramatického vzestupu. Již jednou, o dvě 1eta dříve, v »Líbánkách koketiných«, v díle to ven a ven začátečnickém a psychologicky nevyspělém, dotkla se básnířka tohoto motivu, aniž ho dovedla náležitě využíti. Folie titulní hrdinky, Marie Zásmucká, koná na svém ženichovi Otakaru Kosteleckém, jenž prošel mravním nihilismem i frivolním požitkářstvím, podobné díio obrody a očisty tím, že v něj věří a že jej miluje, »DkoHbala démony v ňadrech jeho slovy svaté lásky, a opět vracela se víra v lidské srdce a v úkol života jeho do jeho duše jako stříbrný svit měsíce do krajiny krutou bouří zmítané«. - »Obyčejný, opovržlivý úsměv neobletoval více ústa jeho, a výraz divoké ironie, který jindy srdce matčino jako rukou ledovou stahoval, vytratil se úplně z jeho mužné tváře.«5 Ale motiv, jenž položen jest do předhistorie vlastního povídkového příběhu mezi Emilií Manetínskou a Otakarem Kosteleckým, musí ustoupiti v druhé polovici »Líbánek koketiných« motivu pohodlnějšímu a méně novému: Otakar nebyl touto občerstvující mocí etické lásky dostatečně vyhojen, aby nepodlehl svodům kokety Emilie; 135