tům. Analysa povídkové fabule, kterou Světlá narýsovala v memoirovém svém díle, ukáže, že jest to látka pro výběr básnířčin přímo typická. Nositelem děje jest hrdinská postava mladé ženy, statečné dívky, jež čelíc předsudkům svého prostředí, jde za hlasem srdce a svědomí, který jest jí jediným zákonem. Bytosti takové, ztělesňující mravní ideál básnířčin, vracejí se ve většině časných jejích povídek, předcházejících »Skaláka«, jsou to Leonora v »Sestrách«, Aninka v »Společnici«, Marie v »Líbánkách koketiných«, Isabella v »Lásce k básníkovi«, především však Krejčíkova Anežka v novelle stejnojmenné. Jako všecky tyto dívky podstupuje i zámožná milenka opovrženého pijáka a rváče obět, aby zachránila milovaného muže; »Krejčíkově Anežce« podobá se tim, že přihlašuje se k ženichu ve chvíli, kdy je zákonem, společnosti, všemi bližními proklet a odsouzen: Florik byl pašiř, pronásledovaný úřady a předurčený potupnému trestu, milenec nově se -vynořující hrdinky propuštěný trestanec, stížený 'vinou knavou a obtížený skutkem násilným. Takto prosycen byl nový námět onou vzdornou tendencí společenskou, kterou básnířka přijala z revolučních ideí francouzských, o niž se sdílela s George Sandovou, a kteráž jest blízka titanismu soudobých básníků byronských. To, co nazývá se společenským mravem a řádem, jest konvencí, zakrývající buď pohodlnou lhostejnost neb zchátralé pokrytectví; proto člověk opravdový, věřící více zákonu přirozenému než psaným a uznaným příkazům, ocitá se v stálých nepřátelských konfliktech se společnosti, s její etikou a s jejími 133