»S k a I á k« K a r o I i n y S vět I é. Studie analytická. Do prvního osmiletého období Karoliny Světlé, jež sahá až k »Vesnickému románu«, patří šest povídek ze života selského lidu pod Ještědem; tři z nich, »Sefka«, »Cikánka« a »Lesní panna«, mají prostou osnovu a jednoduchý děj, jenž vyplývá z propracované karakteristiky hlavní postavy; tři však »0 krejčíkovic Anežce«, »Skalák« a »Lamač a jeho ditě«, jsou povídkami ve vyšším smyslu a slučují jemnou a podrobnou kresbu psychologickou s promyšleným uměním dějové zápletky. Některé z prací těchto, na př. primitivní »Sefka« a romaneskní »Lesní panna«, založeny jsou na starobylé tradici rázovité rychtářské rodiny Mužákovy, pro jiné vzala spisovatelka námět z vypravování své tchyně a v jiných zase zobra.zila osudy a povahy ještědských horalů, s nimiž se V prvním desetiletí svého pobytu na Světlé osobně seznámila. O vzniku jednotlivých těch povídek dochovány jsou nám zevrubnější neb úsečnější zprávy, avšak o původu žádné z nich nejsme tak poučeni, jako o koncepci »Skaláka«, jejž Karolina Světlá napsala koncem roku 1862.1 Osmnácte roků po vzniku »Skaláka« Karolína Světlá vylíčila podrobně, z jakých kořenů vyrostla tato povídka a jaké zámysly sledovala. V sedmé částí volných vzpomínkových kapitol »Z literárního soukromí«, propletených časovými, 130