a napadla mi ta nešťastná láska a ten bídný SVět.«46 V. Til1e velmi pravděpodobně, opíraje se také o místní údaj básnířčin, slyší tu ohlas pobytu Nebeského v Čechách z jara 1845 a snad i nového jeho setkání s Němcovou; nejbolestnější vzpomínky opět se vynořily.47 Takto by poslední básnická skladba B. Němcové vyrůstala z téže půdy jako první její pokusy veršované - a takměř symbolický význam má, že tragická hrdinka milujícího srdce tu dává výraz smutku, že každá krásná láska končí se na této nehostinné zemi bolestně. O lásce· nadějné mluví pouze popěvek »težulka«, nesvobodná to parafrase písně prostonárodní až do zvuku rýmů. Vznikl v srpnu neb v září 1844 při návštěvě ratibořického domova, jak poznamenává v sešitku rukopisném: »V Ratibořicích, mém domovu, - v lesíku na vršku - žežulka nade mnou kukala - a pode mnou ta nejrozkošnější krajina. - Tak mi napadla pověra lidu, ptát se kukačky - což jsem i já dělávala na osud - a než jsem odešla z lesa - napsala jsem na koleně olůvkem tyto verše.«48 Jako věrný ohlas písně lidové s jádrem zvykoslovným hodil se popěvek do Krolmusových »Staročeských pověstí«, kde na dlouho zapadJ.49 Stručností výrazu vyniká značně nad dvojdílné »Znamení,~, které Němcová klade do r. 1843, ačkoliv sloh i intonace je spíše řadí k »Touze« a k »Vodníkovi« do léta 1844; otištěno bylo v »K větech« za úrod.ného podzimu 7. září 1844. Základní motiv jako v »Žežulce« jest zvykoslovný; rukopisný sborníček poznamenává o něm: »Upomínka na děvče 127